Onze vereniging is de afgelopen jaren flink gegroeid waardoor we tegen de grenzen van onze vrijwilligers aanlopen. Hierdoor zijn we op zoek naar nog meer leidinggevenden (16+) die zich met onze jeugdleden bezig houden. We willen graag een afwisselend en een uitdagend programma kunnen neerzetten voor onze jeugdleden.

Denk met ons mee, help ons en onze jeugdleden om onze vereniging gezond te houden. Ben of ken je iemand die het leuk vindt om:

• Met kinderen te werken (4,5-18 jaar)
  • Activiteiten mee te organiseren
  • Zowel binnen als buiten actief te zijn
  • In een gezellig team te werken
  • Zichzelf wil uitdagen en ontwikkelen
  • Beschikbaar is op minimaal één doordeweekse avond

Neem dan contact op via het contactformulier (bestuur) Ken je de vereniging nog niet goed? Kijk dan eens verder op onze website en maak op afstand kennis. Natuurlijk nodigen wij je van harte uit om een échte kop koffie te komen drinken en praten wij je graag bij over onze vereniging.

Maar wat betekent het eigenlijk om leiding te zijn?

Bovenal bied je kinderen en jongeren een fantastische vrijetijdsbesteding waarin ze hun grenzen verleggen. Het belangrijkste wat je daarbij als leidinggevende doet, is het zorgen voor de juiste omstandigheden waarin de jeugdleden optimaal hun spel kunnen spelen. Dit doe je natuurlijk niet alleen, maar gezamenlijk als leidingteam. Let op de volgende aandachtspunten:

• Zorgen voor een goede sfeer, in het leidingteam en in de groep kinderen.
  • Samen maken, voorbereiden en uitvoeren van de programma’s waarmee kwalitatieve activiteiten aan de jeugdleden geboden worden.
  • Contact houden met de ouders/verzorgers. Hoewel één leidinggevende verantwoordelijk kan zijn voor het verzorgen van de schriftelijke communicatie met ouders, ben je met het hele leidingteam verantwoordelijk voor een goed contact met ouders. Doe dit bijvoorbeeld door voor en na de opkomst een praatje te maken met ouders die de kinderen komen brengen of halen.
  • Elkaar uitdagen om een nog beter leidingteam te worden, in samenwerking met de praktijkbegeleider.
  • Regelmatig overleg houden met het team.
  • Samenwerken met leiding van de andere speltakken in de groep.
  • Ontvangen en begeleiden van nieuwe leidinggevenden.
  • Met elkaar het lokaal en de materialen in orde houden.
  • Duidelijke taakverdeling maken rondom administratieve en financiële taken.

Ontwikkel jezelf met Scouting Academy

Als je aan de slag gaat als leidinggevende is het handig als je over een aantal vaardigheden (competenties) beschikt. Het opleidingsprogramma Scouting Academy helpt je die competenties te ontwikkelen. Scouting Academy gaat ervan uit dat je al heel veel kan, zodat je alleen nog datgene hoeft te leren waar je zelf behoefte aan hebt. En wat je vervolgens binnen Scouting leert, komt ook buiten Scouting, op school of op je werk, weer van pas! Samen met de praktijkbegeleider in je groep kun je bekijken hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen.

Bertus Staflid kwalificatieBasisniveau om aan de slag te gaan

Als je je als nieuwe leidinggevende hebt aangemeld, bekijkt de groepsbegeleider of je aan een aantal eisen voldoet om als leidinggevende binnen Scouting aan de slag te kunnen gaan.
Deze eisen zijn:

• Je onderschrijft de doelstelling en huishoudelijk reglement van Scouting Nederland.
  • Je beschikt over een voor de functie geldige Verklaring Omtrent Gedrag. (VOG)
  • Je onderschrijft de gedragscode van Scouting Nederland.
  • Je bent bereid tot ontwikkeling van de voor de functie (in deze speltak) geldende competenties.

Als je hieraan voldoet, kun je door de groepsraad benoemd worden als leidinggevende basisniveau. Heb je vragen over het basisniveau of wil je je verder ontwikkelen tot gekwalificeerd leidinggevende? Ga dan in gesprek met de praktijkbegeleider van je groep en bekijk wat je daarvoor nog moet kennen en kunnen. De kwalificatiekaart van jouw functie helpt je om te zien wat je al kan en op welke gebieden je je nog kunt ontwikkelen. Het ontwikkelen binnen Scouting Academy kan op verschillende manieren: bij je eigen groep in de praktijk, via een training of workshop, door zelfstudie of zelfs buiten Scouting.

Vaardigheden in je leidingteam

Leiding geven bij Scouting doe je als team. Iedereen in je team is wel ergens goed in. Kijk daarom ook eens naar de verschillende competenties binnen je leidingteam.
De teamprofielen van Scouting Academy kunnen je daarbij helpen. Als je weet waar de krachten van je team liggen maakt dat het leiding geven niet alleen makkelijker maar ook leuker! Je kunt namelijk veel van elkaar leren. De praktijkbegeleider kan je hierbij helpen.

Wil je meer informatie over leiding geven? Lees de brochure “Aan de slag als leiding“.

Ben je geïnteresseerd en benieuwd naar de vacatures welke we hebben? Bekijk dan hier alle vacatures.